FJÄLLRÄVEN

FALL/WINTER 2020-21

Het maakt niet uit hoe koud de wind is, hoe hard het gaat sneeuwen of wat de kille, vochtige en mistige dagen voor ons in petto hebben. Fjällräven wil in de buitenlucht zijn. Langlaufen langs een kronkelend winterpad in Noord-Zweden, wandelen door de majestueuze bergen van de Alpen, of gewoon op pad gaan naar het dichtstbijzijnde bos voor een picknick met vrienden bij het kampvuur. 

Er kunnen dagen zijn waarop het weer het niet toelaat, maar over het algemeen bestaat er bij Fjällräven niet zoiets als 'buiten het seizoen'. Hier komen 60 jaar kennis en ervaring van pas, Fjällräven weet je warm te houden als alles om je heen koud is. 

De jarenlange ervaring van Fjällräven op het gebied van trekking, samen met de voortdurende drang om functionele, duurzame kleding en uitrusting te maken die alle ontberingen aankunnen, hebben geleid tot verschillende innovaties voor het herfst- / winterseizoen 2020.

expedition-collectie

Tijdens een expeditie aan het begin van de jaren 70 groef Åke Nordin, de oprichter van Fjällräven, een bivak, dat eigenlijk een kuil in de sneeuw is, op het kale bergplateau van Abisko in het verre noorden van Zweden, waar hij een ondraaglijke koude en winderige nacht doorstond. De ijzige kou was voor Åke het minst favoriete aspect van het buitenleven, dus begon hij na te denken over de mogelijkheid om een jas uit te vinden waarin het onmogelijk zou zijn om het koud te hebben. Het resultaat was de Expedition Down Jacket, gemaakt van twee aan elkaar genaaide donsjassen om warmteverlies te minimaliseren. Dit revolutionaire outdoorkledingstuk werd in 1974 op de markt gebracht en werd al snel een essentieel onderdeel van zware expedities over de hele wereld, van de Himalaya tot de Poolcirkel

Voor het herfst- / winterseizoen 2020 wordt de iconische Expedition Down Jacket vergezeld met een collectie innovatieve, functionele en betrouwbare isolatiejassen en parka's die directe nakomelingen zijn van die allereerste donsjas van Fjällräven. 

De nieuwe Expedition-collectie, met artikelen als de Expedition Long Down Parka, de Expedition Pack Down Hoodie en de Expedition Lätt Hoodie wordt geleverd met geweldige functies en functionaliteit op basis van 60 jaar trekkingervaring. De collectie biedt een ongeëvenaarde betrouwbaarheid bij koud weer, noodzakelijk op winterexpedities als Fjällräven Polar, het jaarlijkse evenemnt van Fjällräven op hondensledes. De collectie heeft isolatiejassen en parka’s in verschillende lengtes, diktes en met synthetische of donsisolatie voor verschillende situaties en behoeften. De stof en voering zijn gemaakt van 100% gerecycled nylon en als onderdeel van de traditie van Fjällräven, van lang gevestigde tijdloze en eenvoudige ontwerpen, is er extra aandacht besteed aan de repareerbaarheid.

Expedition Down Lite Vest M

Expedition Down Lite Jacket M

Expedition Down Jacket W

Expedition Long Down Parka W

En dan is er natuurlijk dons, begaafd met een natuurlijke isolatiecapaciteit die moeilijk te imiteren is en met een uitzonderlijke verhouding tussen warmte en gewicht. Als Fjällräven dons gebruikt in zijn producten, hebben we het niet over zomaar dons. Sinds 2014, het moment waarop de Donsbelofte van Fjällräven werd gestart, is al het dons dat gebruikt wordt volledig traceerbaar en voldoet aan de hoogste normen voor dierenwelzijn. Dit betekent geen pluk van levende dieren; Fallräven weet precies waar het dons vandaan komt en dat het van de hoogste kwaliteit is. En omdat dit dons een bijproduct is van de voedselindustrie, is het ook een manier om afval te verminderen. 

Vandaag de dag heeft Fjällräven een van de meest transparante donsproductieketens van de outdoorindustrie en de Donsbelofte van Fjällräven wordt momenteel door de dierenwelzijnsorganisatie Four Paws beschouwd als de beste in de branche. 

Expedition Pack Down Hoodie

Expedition Pack Jacket

daypacks

Fjällräven’s veelzijdige en betrouwbare rugzakken voor dagelijks gebruik, zijn de ideale metgezellen voor het dagelijks woon- en werkverkeer, maar net zo praktisch als rugzak voor als je op reis gaat. 

VARDAG

Vardag betekent 'dagelijks leven' in het Zweeds. Fjällräven vindt dat iedereen zoveel mogelijk tijd in de natuur en buiten moet doorbrengen. Daarom zullen de artikelen met deze naam de snelle ontsnapping uit de stad, naar de nabijgelegen natuur, gemakkelijk maken. 

VARDAG Anorak W 

VARDAG Anorak W 

VARDAG Anorak M 

VARDAG Anorak M 

Dit seizoen zal de populaire Vardag-collectie, met zijn eenvoudige ontwerp, alledaagse functionaliteit en duidelijke verbinding met het erfgoed van Fjällräven, worden uitgebreid met een aparte kledingcollectie. Deze nieuwe anoraks, broeken en truien worden gemaakt in dezelfde stijl, met behulp van beproefde materialen zoals G-1000 Eco, het nieuwe G-1000 Lite Eco Stretch en biologisch katoen, net als in de populaire rugzakken en tassen. De producten zijn allemaal voorzien van het onmiskenbare, klassieke logo van Fjällräven uit de jaren '70. De anorak, een traditioneel kledingstuk in de Scandinavische landen, heeft dezelfde eenvoudige maar briljante functies als zijn voorgangers: een rits met halve lengte tegen de kou, een capuchon, een buidelzak en twee steekzakken. Dit tijdloze, duurzame kledingstuk is het hele jaar door geschikt voor veel verschillende buitenactiviteiten, met een klassiek ontwerp dat perfect is op weg naar het werk of naar school. 

Het erfgoed van Fjällräven is ook aanwezig in de gebruikte materialen. De stof G-1000 was een innovatie van de oprichter van het merk, Åke Nordin, op zijn zoektocht naar een duurzame, doch veelzijdige en ventilerende stof die lang meegaat en bestand is tegen de slijtage van buitenactiviteiten. Om het materiaal verder te versterken, weerbestendig en veelzijdig te maken experimenteerde hij met het aanbrengen van een mengsel van bijenwas en paraffine. Met de hitte van de föhn van zijn vrouw Elisabeth bracht hij de wasmix aan op de stof. Het resultaat was een waterafstotend, doch ademend ademend materiaal met de hoogst mogelijke bescherming tegen slijtage. Åke noemde de stof G-1000 en de impregnering Greenland wax. 

VARDAG Lite Trousers W

VARDAG Sweater W

VARDAG Sweater M

VARDAG Lite Trousers M

Sinds het eerste kledingstuk in 1968, is de stof G-1000 uitgetest en geëvolueerd. Vandaag de dag worden alle nieuwe producten van G-1000 gemaakt van G-1000 Eco, bestaande uit biologisch katoen en gerecycled polyester. Met het nieuwe G-1000 Lite Eco-stretch, dat gebruikt is voor de Vardag-broeken introduceert Fjällräven ook een lichtere versie met meer stretch. De klassieke versie is voor het dagelijks leven, maar met slijtvaste, veelzijdige materialen en een ontwerp dat gemaakt is om te bewegen zijn deze producten klaar voor dat extra beetje avontuur om de hoek. Dat is waarom Vardag de gemakkelijkste weg is. 

WOL

Het meest functionele materiaal uit de natuur is gebruikt in nieuwe truien, jassen en zelfs in Kånken 

Slijtvast, maar voelt toch zacht aan. Warm als het koud is, aangenaam koel als het warm is. Geurbestendig, terwijl het vocht effectief wordt afgevoerd, en natuurlijk recyclebaar en duurzaam. Het zou geen verrassing moeten zijn dat wol een van de meest favoriete materialen van Fjällräven is. Wol, dat begunstigd is met ongeëvenaarde mogelijkheden die het buitenleven eenvoudiger en comfortabeler maken, kan op veel meer manieren worden gebruikt dan de meesten van ons zich kunnen voorstellen. 

Wat Fjällräven Re-wool noemt, gerecyclede wol afkomstig van bronnen die zowel voor als na het gebruik van consumenten over de hele wereld verzameld wordt, en voor Fjällräven in Italië gefabriceerd wordt. Deze wol is afkomstig van oude kleding of wolresten uit de wolindustrie, die op kleur gesorteerd wordt, versnipperd en opnieuw gesponnen om nieuwe producten te maken. Re-wool wordt gebruikt in de nieuwe trui van dit seizoen, de Greenland Re-Wool Pattern Knit. Maar ook in de gloednieuwe Kånken Re-Wool, gemaakt van premium gerecyclede wol die verstevigt en gevoerd is met G-1000 HeavyDuty Eco S

VIDDA PRO WOOL PADDED JACKET

Dit seizoen introduceert Fjällräven nieuwe spannende voorbeelden van hoe verschillende soorten wol kunnen worden vervaardigd met traceerbaarheid in het achterhoofd, geproduceerd door circulair te denken en gebruikt om te profiteren van de natuurlijke eigenschappen. Fjällräven haalt zijn wol uit verschillende bronnen, van mulesing-vrije en traceerbare merinowol tot de eigen en holistische Zweedse wol van de boerderij Brattlandsgården in Åre, Zweden. Maar Fjällräven geeft ook een nieuw leven aan afgedankte en overgebleven wol. 

KÅNKEN RE-WOOL

Dan zijn er de wolresten. Deze wol is nog niet gebruikt om kleding te maken en wordt traditioneel behandeld als een 'afvalproduct' van de vleesindustrie. Maar Fjällräven ziet deze wol niet als afval. Het is grover dan de wol die wordt gebruikt voor het maken van kleding, maar het is nog steeds een nuttig materiaal met dezelfde verwarmende, vochtafvoerende en geurbestendige eigenschappen. 

Een van de nieuwkomers van dit seizoen, de Vidda Pro Wool Padded Jacket, is gemaakt van G-1000 Eco en geïsoleerd met wolresten uit Gotland. Dit Zweedse eiland in de Oostzee is de thuisbasis van ruige, maar prachtige natuur, en is ook een traditionele producent van lamsvlees. Omdat het een bijproduct is van de vleesindustrie, worden er jaarlijks tonnen wol weggegooid. Dat was tenminste het geval tot Ullkontoret werd opgericht, een wolwasserij dat als familiebedrijf wol van lokale boeren koopt, scheidt op kwaliteit, wast en klaarmaakt voor de volgende stap om functionele en duurzame wolvulling van producten van Fjällräven te worden. 

GREENLAND COLLECTIE

Het begon allemaal met een expeditie naar Groenland, enkele ontevreden ontdekkingsreizigers en de pioniersgeest van Åke Nordin. Een stof, die Åke ooit had overwogen te gebruiken voor een tent, maar voor die functie te zwaar was gebleken, bleek het perfecte materiaal voor een jas te zijn. Het enige dat moest worden verbeterd voor de expeditie naar Groenland, was de waterbestendigheid van het materiaal. Hij dacht terug aan zijn tijd als skischansspringer op Paradiskullen en herinnerde zich hoe hij aan de start bovenop de heuvel op zijn beurt wachtte. Terwijl hij met de andere skiërs wachtte, waxten ze niet alleen hun ski’s, maar ook hun zitvlak om vocht en kou te weren en zo het gure winterweer op afstand te houden. 

 

Waarom niet hetzelfde proberen met het materiaal voor zijn jas? Het befaamde G-1000 materiaal, de Greenland Jacket en de Greenland Wax waren geboren. De rest is geschiedenis. 

OVER FJÄLLRÄVEN

Fjällräven is één van de meest klassieke outdoorbedrijven in Zweden en ook een van de toonaangevende leveranciers van outdoorkleding en -uitrusting in Scandinavië. Het bedrijf is in 1960 opgericht door Åke Nordin in het kleine noordelijke stadje Örnsköldsvik en heeft al decennialang dezelfde focus om het outdoorleven voor mensen te vergemakkelijken. 

De kleding, rugzakken, tenten en slaapzakken van Fjällräven zijn zowel functioneel als duurzaam, en worden door outdoorliefhebbers over de hele wereld gewaardeerd. Sommige artikelen zijn in de loop der jaren echte klassiekers geworden, zoals de Kånken rugzak uit 1978. Deze rugzak behoort vandaag de dag tot de meest verkochte producten van Fjällräven. Andere voorbeelden zijn de Greenland Jacket, de eerste jas van Fjällräven uit 1968, en de Expedition Down Jacket uit 1974. 

We mogen rustig stellen dat Fjällräven het outdoorleven in Zweden mede vorm heeft gegeven. Samen met de Swedish Tourist Association en de Swedish Outdoor Association, hebben de innovatieve tenten, slaapzakken, rugzakken en outdoorkleding van Fjällräven ertoe bijgedragen dat meer en meer Zweden in de jaren 60 en 70 tijd buiten gingen doorbrengen. 

Vandaag de dag worden de producten van Fjällräven in meer dan 70 landen verkocht, zowel in de winkels van Fjällräven in China, Korea, Nederland, Noorwegen, Zweden en de VS als via retailers. In 2013 werd hieraan nog een online store gevoegd. 

Fjällräven spant zich in om verantwoord om te gaan met mensen, wilde dieren en het milieu, en moedigt anderen aan om ook te ontdekken hoe leuk het outdoorleven is. Fjällräven Classic en het winterevenement Fjällräven Polar zijn de twee grootste internationale evenementen die het bedrijf organiseert om mensen op andere wijze de natuur te laten ervaren, kennis van het milieu en outdooractiviteiten bij te brengen. 

Meer persinformatie pr@imagepr.nl

PRESSDAYS FALL/WINTER 20-21